گاف منابع آگاه  خبرگزاری های غربی / ماجرای نامه جلیلی به اشتون چیست؟

 ایران هسته ای- در حالی که منابع غربی ظرف دو روز گذشته از «پیشنهاد» یا «نامه» جدید سعید جلیلی به کاترین اشتون خبر داده اند، گزارش های موجود نشان می دهد در واقع هیچ پیشنهاد جدیدی در کار نیست و جلیلی صرفا به نامه ای که کاترین اشتون در تیرماه 1390 نوشته بود پاسخ داده است.

 خبرگزاری های غربی بویژه دو خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش هایی از مبدا وین منتشر کردند که در آن از قول دیپلمات های آگاه تاکید شده بود که جلیلی نامه ای جدید به اشتون نوشته و بنا بر روایت آسوشیتدپرس در آن «بدون تاکید بر طرح پیش شرط های قبلی» آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات با 1+5 اعلام کرده است.

جالب تر از این، اظهارات گلن دیویس، نماینده امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی است که از «پیشنهاد  جدید» جلیلی به غرب خبر داده و آن را اقدامی فریبکارانه خوانده است. دیویس روز جهارشنبه 23 شهریور 1390 (14 سپتامبر 2011) در جمع خبرنگاران گفته است که ایران باید نگرانی های آژانس درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=389416(15).jpg

با این حال، اطلاعات موجود نشان می دهد دیپلمات های گفت گو کننده با خبرگزاری های غربی این بار ظاهرا چندان آگاه نبوده اند چرا که جلیلی هیچ پیشنهاد جدیدی به اشتون ارائه نکرده بلکه صرفا به نامه ای که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ 13 تیر 1390 (4 ژوئیه 2011) به وی نوشته بود پاسخ داده است.

نامه اشتون به ایران پس از به اوج رسیدن تحولات منطقه نوشته شد و در آن نشانه هایی  از پی بردن غرب به افزایش جدی قدرت ایران مشاهده می شود.

منابع داخلی می گویند در پاسخ دکتر جلیلی به نامه اشتون نیز همانطور که رامین مهمانپرست سخنگوی وزرات خارجه نیز اعلام کرده  است بر راهبردهای اعلام شده ایران مجددا تاکید شده و هیچ تغیری در مواضع پیشین ایجاد نشده است.

در این نامه تاکید شده است که ایران به یافته شدن یک راه حل مذاکراتی پای بند است و در چارچوب راهبرد گفت وگوی برای همکاری حول نقاط مشترک، آماده است درباره مجموعه ای از مسائل از جمله مسئله هسته ای به شکل کلی و شامل مسائل خلع سلاح، عدم اشاعه و همکاری صلح آمیز مذاکره کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا